Een appartement huren in Nederland: voorkom deze veelgemaakte fouten

Blog | 2 oktober 2025

Een duidelijk overzicht van veel gemaakte fouten bij het huren van een appartement in Nederland en hoe je deze kan vermijden.

Het zoeken naar een passend huurappartement kan een spannende maar ook een overweldigende stap zijn. De woningmarkt is krap, de regels zijn ingewikkeld en constant in beweging. En voor expats kan de taalbarrière ook zijn uitdagingen met zich meebrengen. Het resultaat? Veel huurders maken onbewust fouten die hun wooncomfort en portemonnee flink kunnen beïnvloeden.

Bij Hello Housing spreken wij geregeld woningzoekers van binnen- én buitenland die behoefte hebben aan onze expertise. Deze delen wij maar al te graag, dus lees verder over hoe jij veel gemaakte fouten bij het huren van een appartement (of woning) kan voorkomen.

 

1. Het huurcontract niet goed lezen

Vele huurders tekenen een huurcontract zonder deze goed door te nemen én werkelijk te begrijpen. Logisch, het is niet als het lezen van een leuk boek. Het is een lang document geschreven in juridisch Nederlands óf Engels. Echter, door de verhitte woningmarkt zijn er malafide verhuurders die hier mooi gebruik van maken. Dus des te belangrijker dat je goed de tijd neemt om de huurovereenkomst goed door te lezen én te begrijpen.

Waar moet je onder andere op letten?

  1. Huurperiode: Sinds zomer 2024 zijn tijdelijke huurcontracten enkel onder uitzondering toegestaan. Let hier dus goed op! Verder wil je weten of de overeenkomst een minimale tijd bevat, bij een minimale huurperiode, mag je vóór die tijd de huurovereenkomst niet opzeggen. Iets om rekening mee te houden.
  2. Servicekosten: Appartementen zijn doorgaans onderdeel van een complex met gemeenschappelijke ruimtes zoals de entree, trappen en liften. Elk appartement moet een bijdrage leveren aan de servicekosten om deze te onderhouden en schoon te maken. Er moet duidelijk benoemd zijn waar service kosten voor zijn en hoe hoog de maandelijkse bijdrage is.
  3. Indexatie: Jaarlijkse huurverhogingen zijn in Nederland toegestaan. Let erop dat dit duidelijk in de overeenkomst is vastgelegd.
  4. Opzegtermijn: Dit is in de meeste gevallen één maand, echter soms kan dit afwijken dus controleer het altijd.

Tip van Hello Housing: Een goede verhuurder is altijd bereid om de overeenkomst nader toe te lichten. Is iets onduidelijk? Vraag het aan de verhuurder. Je weet genoeg wanneer zij geen verdere uitleg of toelichting willen geven.

 

2. De buurt niet goed onderzoeken

Een appartement of het complex kan er van binnen prachtig uitzien, maar als de buurt niet bij jou of de wensen van het gezin past, dan kan dit je woongenot sterk verminderen. Neem de buurt altijd mee in je overweging.

Veel gemaakte fouten:

  1. Geen rondje lopen, waardoor je niet weet of je ergens overlast van zou kunnen ervaren. Denk aan drukke wegen, cafés of andere drukbezochte voorzieningen.
  2. De reistijd naar werk of school niet controleren. Voorkom verrassingen en kijk hoelang het duurt om met OV, fiets of zelfs met de auto naar werk en/of school te komen.
  3. Geen aandacht besteden aan voorzieningen. Door even de tijd te nemen om supermarkten, sportfaciliteiten of andere voorzieningen in de buurt op te zoeken, weet je of je alle voorzieningen die jij belangrijk vind binnen bereik zijn.

Tip van Hello Housing: Bezoek de buurt op verschillende momenten van de dag om een nóg beter beeld te krijgen van de buurt en of de buurt bijvoorbeeld in de avond ook nog prettig aanvoelt.

 

3. Onduidelijkheid over wat er aanwezig is in de woning

Het is niet altijd duidelijk wat er nu wel of juist niet bij de woning inbegrepen zit. De termen als gestoffeerd (semi-furnished), gemeubileerd (furnished) of kaal (un-furnished) kunnen nog eens voor verwarring zorgen. Het is niet in beton gegoten wat een gemeubileerd of gestoffeerd appartement wel of juist niet bevat, dit kan zorgen voor vervelende verassingen.

Vraag tijdens de bezichtiging altijd of er dingen zijn die nu wél in de woning aanwezig zijn, of dat er bij aanvang van een nieuwe huurder er nog is. Vaak worden huurders verplicht om alle zelf aangebrachte voorzieningen te verwijderen wanneer ze de woning verlaten, denk aan vloeren, gordijnen of in sommige gevallen zelfs keuken apparatuur. Als nieuwe huurder kan je afspraken maken met de oude huurder, dat jij deze overneemt tegen een kleine vergoeding.

Huur je een gemeubileerd appartement? Vraag dan verduidelijking van de verhuurder over wat er aanwezig is in de woning. Sommige verhuurders hebben een vaste inventarislijst, anderen hebben foto's waarop alle aanwezige meubels en voorzieningen staan.

 

4. Te snel beslissen door de krappe markt

Door schaarste van huurwoningen voelen veel woningzoekers zich gedwongen om onmiddellijk toe te happen, logisch, want je wilt de boot niet missen. Om te voorkomen dat je in alle haast een verkeerde keuze maakt, of te snel ja zegt, zorg dat je snel kan schakelen.

Tip van Hello Housing: Maak een lijst met 'must-haves' en 'nice-to-haves'. Door deze in alle rust op een rijtje te zetten, kan jij sneller beslissingen nemen zonder concessies te doen waar je later spijt van krijgt.

 

5. Geen rekening houden met bijkomende kosten

De meeste woningen hebben een kale huurprijs, daarbovenop komen nog andere kosten waar je rekening mee moet houden. Denk hierbij aan:

  1. Gas, water en licht, houd rekening dat kosten voor het verwarmen van de woning grotendeels beïnvloed zal worden door het energielabel van de woning.
  2. Internet en televisie; deze moet je vaak zelf afsluiten.
  3. Gemeentelijke belastingen. Denk aan afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting.
  4. Parkeervergunning, indien van toepassing.

 

6. Werken met onbetrouwbare verhuurders

Door de druk op de woningmarkt hebben we steeds vaker te maken met onbetrouwbare verhuurders en woningzoekers die hier helaas de dupe van zijn. Er zijn veel dingen die kunnen wijzen op een malafide verhuurder, dus houd deze punten goed in de gaten:

  1. De woningadvertentie: Funda.nl en Pararius.nl zijn de twee grootste en meest betrouwbare platforms om je woning op te vinden.
  2. Volledige informatie: kan je duidelijke en volledige informatie krijgen over de woning?
  3. Bekende verhuurder of makelaar: check bijvoorbeeld op Google of je het bedrijf kan vinden en wat de reviews zeggen over het bedrijf.

Rode vlaggen:

  1. Enkel adverteren via Facebook, Marktplaats of andere social media kanalen. Dit kan een indicatie zijn dat het niet om een legitieme woning advertentie gaat.
  2. Geen bezichtiging mogelijk. Je mag de woning helemaal niet bezichtigen voor de aanvang van de huur en zelf een virtuele tour is niet mogelijk.
  3. Weinig of zelfs geen foto's beschikbaar.

 

Conclusie

Het huren van een appartement in Nederland kan overweldigend lijken, maar met de juiste voorbereiding kan je veel problemen vermijden. Zoek een betrouwbare partij om je woning van te huren, onderzoek de buurt grondig en neem de tijd om de huurovereenkomst goed te begrijpen. Is iets niet duidelijk? Zoals bijkomende kosten of het inventaris, je hoort dit gewoon te kunnen vragen aan de verhuurder of betreffende makelaar!

Bij Hello Housing houden we het graag makkelijk én persoonlijk. Geen overbodig moeilijke processen of portalen waarin je je gegevens moet delen, gewoon een profesioneel team wat dagelijks voor jou klaar staat in jouw zoektocht.

Wil je meer weten over de beschikbare woningen bij Hello Housing? Bekijk dan onze beschikbaarheid.

Woningaanbod

Artikel door

Elze van Ramselaar

Lettings Coordinator

Op zoek naar een serviced huurwoning?

Neem contact met ons op