Een duidelijk overzicht van de verantwoordelijkheden van de huurder en verhuurder bij een gehuurde woning.
Wanneer je een woning huurt, krijg je automatisch te maken met verantwoordelijkheden voor het onderhoud. Sommige onderhoudswerkzaamheden en kosten zijn voor jou als huurder, andere zijn voor de verhuurder. Maar hoe zit dit precies? En wat als je huurt bij een aanbieder zoals Hello Housing, die werkt met een all-inclusive concept?
De verdeling van verantwoordelijkheden: huurder vs verhuurder
Vanuit de Rijksoverheid zijn er basisregels gesteld welke uitsplitsen wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo zijn de regels in de basis voor iedere huurder en verhuurder hetzelfde. Tenzij anders afgesproken, volgen huurders en verhuurders deze richtlijnen.
Verantwoordelijkheden van de huurder:
Als huurder ben je verantwoordelijk voor:
- Dagelijks onderhoud zoals het schoonhouden van de water afvoeren om verstoppingen te voorkomen, verwijderen van huishoudelijk afval en het schoonhouden van de woning en toebehoren zoals o.a. het toilet, de badkamer, keuken en ventilatieroosters.
- Kleine reparatie werkzaamheden zoals kapotte lampjes vervangen, vastzetten van o.a. trapleuningen, deurknoppen of stopcontactdozen wanneer deze los geraakt zijn. Ook het vernieuwen van kleine onderdelen in de woning zijn voor de huurder, wanneer het nodig is. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe deurknoppen, roosters, toiletbril of onderdelen voor de kraan.
- Herstelwerkzaamheden van schade door eigen toedoen is ook voor de huurder zelf. Denk bijvoorbeeld aan een raam of spiegel welke per ongeluk stuk gegaan is of een muur die beschadigd is.
Bij sommige verantwoordelijkheden zou je niet 1, 2, 3 denken dat deze voor de huurder zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
- Dichten van kleine krimpscheuren. Deze scheurtjes zie je regelmatig bij nieuwbouwwoningen.
- Het ontluchten en bijvullen van de CV-installatie of het herstarten van de installatie na uitval.
- Het maken en onderhoud van de tuin. Nieuwbouw woningen hebben bij oplevering doorgaans geen groen in de tuin. Het is aan de eerste huurder om de tuin een tuin te maken.
- Schilderwerk binnen. Het witten van de muren is algemeen bekend maar ook houtwerk aan de binnenkant is voor de huurder, denk bijvoorbeeld aan de deuren en kozijnen in de woning.
Verantwoordelijkheden van de verhuurder:
De verhuurder heeft ook haar verantwoordelijkheden:
- Groot onderhoud. Denk hierbij aan dak onderhoud, de gevel of het buitenschilderwerk aan kozijnen.
- Verhelpen van gebreken die niet door de huurder zijn veroorzaakt. Bijvoorbeeld wanneer er een lekkage of houtrot is maar ook wanneer installaties kapot zijn.
- Vervangen en vernieuwen van grotere onderdelen zoals een verouderde cv-ketel of een raamkozijn dat verrot is.
- De basis van de tuin. Voor de eerste bewoner zorgt de verhuurder dat er een afscheiding is van buren, er toegangspaden zijn en wanneer van toepassing, een oprit aangelegd is.
Hello Housing: All-inclusive huren zonder zorgen
Bij Hello Housing pakken het het nét even anders aan. Wij geloven dat huren comfortabel en zorgeloos moet zijn. Daarom bieden bij al onze woningen all-inclusive aan. Dit betekend:
- Ontzorging van het grote én het kleine onderhoud
- Geen extra kosten voor kleine reparaties en onderhoud
- Altijd goede & adequate service wanneer nodig. Ook voor spoedgevallen buiten kantooruren.
- Een vaste maandhuur, inclusief service en onderhoud.
Wat bij andere verhuurders voor zorg en rekening van de huurder komt, nemen wij bij Hello Housing voor onze rekening. Je hoeft je geen zorgen te maken over lekkende kranen, verstopte afvoeren of het onderhoud van je cv-installatie. Wij regelen het voor je.
Waarom Hello Housing?
Wij geloven in het verzorgen van optimaal wooncomfort. Door onze all-inclusive aanpak kunnen onze huurders zorgeloos wonen. Je hoeft niet zelf aan de slag met gereedschap of jezelf op extra kosten te jagen. Wij zorgen dat jouw woning in topconditie blijft, van vloer tot plafond.
Wil je meer weten over hoe het is om zorgeloos te huren?
Neem vandaag nog contact op.